Your Description Blog

sub description.....

Teknik dan Panduan Menguasai Bahasa Inggeris

Kita belajar Bahasa Inggeris bertahun-tahun, tetapi tetap juga tidak mahir menguasai Bahasa Inggeris dengan baik. Apakah silapnya? Kita boleh membaca bahan-bahan Bahasa Inggeris, tapi bila disuruh bercakap, tetapi jadi gemuruh, rasa macam budak - budak, malu dan segan.

Kita juga ingin belajar, mahir dan menguasai Bahasa Inggeris tetapi tidak mempunyai buku rujukan dan panduan yang tepat serta bersesuaian. Yuran yang dikenakan untuk kursus Bahasa Inggeris (BI) juga terlalu mahal. Paling mahal Linguaphone..hampir beribu - ribu harganya..

Hari ini penggunaan BI sangat penting di dunia tidak kira di dalam atau di luar negara. Di dalam negara pun sudah mula dibanjiri penggunaan BI. Kerajaan telah menekankan penggunaan BI di semua sektor-sektor swasta mahupun kerajaan. Juga sekarang ini, dalam temuduga kerja pun sudah mula menggunakan BI. Susah bagi kita untuk mendapatkan kerja jika tidak mahir dan menguasai BI. Semuanya BI. Melancong di dalam atau di luar negara perlu mahir BI. Hampir semua hotel-hotel di tempat pelancongan menggunakan BI. Susah juga bagi kita jika tidak tahu BI. Contohnya, untuk mengajar BI kepada anak-anak sendiri perlu juga pandai BI. Bahkan buku, surat akhbar, movie menggunakan BI sebagai bahasa mendium mereka.
Kita belajar BI dari tadika sehingga ke Universiti, tetapi masih lagi tidak mahir dan menguasainya. Apakah sebabnya? Salah bapa atau ibu ke? Persekitaran? Atau sebab-sebab lain. Sama-sama kita fikirkan. Bah kata Nabil Raja Lawak, Lu pikir la sendiri..

Sebenarnya, yang paling NYATA adalah cara pengajaran tersebut yang kurang berkesan. Kita diajar bahasa inggeris dengan tujuan untuk lulus peperiksaan. Orang inggeris sendiri berterabur grammarnya, kita pula lebih - lebih belajar grammarnya. Apa yang penting adalah "mampukah kita menguasai Bahasa inggeris ini?

Untuk menguasai bahasa Inggeris dengan mudah - kita perlu tahu teknik - teknik yang sebenarnya. Buangkan kaedah - kaedah menguasai bahasa inggeris yang kita pelajari dahulu..TIDAK BERKESAN..

Menguasai bahasa kedua, apatah lagi bila kita telah dewasa, memang sukar tetapi kita boleh mempercepatkan proses ini jika kita belajar dari pengalaman-pengalaman mereka yang telah berjaya melaluinya. Di sini saya senaraikan kaedah-kaedah/tips-tips pembelajaran BI yang juga penting:

1) Jangan Malu.

Kebanyakan orang yang tidak tahu atau kurang mahir dalam BI malu dan segan untuk bertutur atau bercakap dalam BI. Mereka merasakan dirinya kurang berbanding orang lain. Sikap ini perlu dihindari dan perlu diubah. Sebenarnya kita telah membuat kesilapan jika malu untuk belajar dan bertutur dalam BI. Jangan kita biarkan perasaan malu ini melemahkan diri kita untuk terus maju dan ianya juga menyebabkan proses pembelajaran akan menjadi lambat. Jadi ubahkan sikap dan pemikiran kita mengenai hal ini.

2) Keliling diri dan dekatkan dengan bahasa Inggeris.

Langkah ini juga penting. Cuba kita mendekatkan diri terhadap BI. Maksud saya, semua aspek-aspek yang berkaitan BI perlu diambilberat dan dijadikan proses pembelajaran. Contohnya, kita boleh melakukannya melalui pergaulan, hiburan, media, pembacaan dan lain. Kita boleh menonton rancangan TV atau televisyen dalam Bi dan cuba untuk memahami pertuturan yang dituturkan dalam rancangan tersebut. Perlu diingat jangan membaca sarikata bahasa Malaysia kerana ianya tidak ada kesan langsung terhadap BI kita. Kita juga boleh membaca buku-buku BI, novel-novel BI dan akhbar-akhbar Bi untuk kita mendekatkan diri kepada bahasa dan seterusnya memahami tentang BI. Seterusnya berbuallah dengan rakan kita dengan menggunakan BI. Lebih baik lagi jika rakan anda dapat memperbaiki nahu anda. Kaedah-kaedah ini membuatkan pembelajaran anda lebih menyeronokkan.

3) Bahan-Bahan/Alat-Alat Pembelajaran

Bahan-bahan pembelajaran pun tetap penting. Ini kerana ianya boleh menjadi sebagai alat untuk pembelajaran BI. Kita boleh memiliki atau membeli bahan-bahan tersebut untuk pembelajaran BI kita. Contohnya, boleh membeli seperti audio Cakera Padat (CD), Video Cakera Padat (VCD) atau buku-buku khas untuk pembelajaran BI. Kamus BI juga jangan lupa. Sentiasa dekat dengan kamus BI. Dengan cara ini, kita boleh belajar di rumah secara sendirian.

4) Cari Mentor atau Guru

Kita jangan segan untuk menuntut ilmu dengan mentor atau guru. Bak kata pepatah menuntut sampai ke liang lahad. Cara yang paling berkesan untuk pembelajaran Bahasa Inggeris (BI) adalah menuntut ilmu (BI) dengan guru atau cikgu. Ini kerana kita akan ditunjuk ajar dengan cara yang betul dan berkesan disamping pengalaman luas tentang ilmu yang dimiliki oleh seseorang guru. Kita boleh terus bertanya kepada guru dan membuat latihan BI seberapa yang banyak.

Jika segan juga, kurang mampu atau terlalu sibuk, belajarlah secara online. Kami dapat membantu anda. Anda boleh melayari blog-blog lain mengenai BI dan cuba membaca sehingga habis serta seterusnya memahami penggunaan bahasa inggeris dengan baik.


Mahukah anda ketahui teknik - teknik menguasai bahsa Inggeris yang lebih mudah, cepat dan berkesan. Susah tentu ianya akan membantu anda:

- mudah mendapat kerja

- mudah melancong..

- mudah naik pangkat..

- mudah mengajar anak sendiri untuk berbahsa Inggeris..

Jika anda benar - benar ingin menguasai bahasa Inggeris dengan cepat, mudah dan berkesan...Inilah penyelesaiannya: Saya syorkan anda dapatkan ebook Panduan dan Teknik yang mudah dan berkesan untuk belajar Bahasa Inggeris. Saya sendiri telah membacanya dan ianya memang lengkap. Sesuai dijadikan panduan untuk kita yang tidak mahir menguasai Bi. Sila klik di sini untuk dapatkan produk yang saya syorkan tadi. Buka dan klik di sini sekarang


1 comments:

  • .


    Kelas English Dewasa (MUET / IELTS / Kerja) @ Seremban, Putrajaya, Shah Alam



    KELEBIHAN KURSUS:

    - Setiap kelas hanya 3 ~ 5 pelajar shj (perhatian 100% kepada setiap pelajar)
    - Sangat 'private' (pelajar tidak perlu malu jika salah sebutan).
    - Kursus ini direka untuk membantu meningkatkan penguasaan bahasa penting ini dalam masa yang singkat tetapi berkesan.


    KLANG- SHAH ALAM:
    Jadual : Setiap Sabtu (8.00 pagi - 10.00 pagi)
    Lokasi : Kuarters Guru Sek. Ren. Batu Belah, Taman Sentosa, Klang

    PUCHONG- PUTRAJAYA:
    Jadual : Setiap Sabtu (11.45 pagi - 1.45 ptg)
    Lokasi : Alpha Arena, Taman Putra Perdana, Puchong-Cyberjaya 47130 Selangor.

    SEREMBAN- SENAWANG:
    Jadual : Setiap Sabtu (4.30 ptg - 6.30 ptg)
    Lokasi : Kampung Melayu Panchor, Paroi Seremban 70400 Negeri Sembilan.




    Maklumat lanjut kelas, KLIK DISINI ->>> http://www.MyCambridge.co.nr / http://MyCambridge.blogspot.com




    *****Share INFO ini di Wall Facebook Anda !

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails